Kawa zbożowa a kaloryczność

Kaloryczność kawy zbożowej kształtuje się na poziomie 14-16 kcal na porcję produktu, można więc zaliczyć ją do napojów niskoenergetycznych. Dodatkowo zawartość pozytywnie wpływających na organizm składników, m.in. błonnika, klasyfikuje ją jako korzystny produkt dla osób dbających o sylwetkę i zdrowe odżywianie.

dłoń sięgająca po kubek kawy zbożowej inka

Jedynym źródłem energii dla organizmu jest energia pochodząca z pokarmów (zawartych w nich składników odżywczych, głównie białek, tłuszczów i węglowodanów). Wartość energetyczną wyraża się w kilokaloriach (kcal) lub/i w kilodżulach (kJ). Odpowiednia dzienna ilość potrzebnych kcal jest różna u każdego i powinna być ustalana indywidualnie, zależnie od płci, wieku, stanu fizjologicznego, wzrostu, masy i budowy ciała oraz aktywności fizycznej. Zapotrzebowanie energetyczne kobiet może przyjmować wartości średnio od 1500 do 4000 kcal, mężczyzn 1500-4950 kcal (wg. Norm żywienia dla populacji polskiej IŻŻ).

Należy pamiętać, że w zdrowej diecie nie liczy się tylko odpowiednia ilość przyjmowanych kalorii, ale przede wszystkim jakość i skład pożywienia. Trzeba zapewnić organizmowi wszystkie składniki odżywcze, na odpowiednim dla każdego poziomie zapotrzebowania, przy okazji nie przekraczając zalecanej dziennej energetyczności jadłospisu. Wybierać produkty o w miarę niskiej kaloryczności, a bogatych walorach odżywczych i zdrowotnych.

Kaloryczność Inki wynosi jedynie 14-16 kcal na porcję. Energia ta pochodzi głównie z węglowodanów (ok. 3 g na porcję), których podstawową funkcją w organizmie jest udział w przemianach energetycznych. Zboża, z których powstaje Inka to źródło witamin z gr. B, witaminy E i składników mineralnych; potasu, fosforu, magnezu, wapnia, cynku i manganu. W zależności od rodzaju Inka wzbogacana jest w cenne składniki lub cechuje się szczególnymi właściwościami, na co warto zwrócić uwagę szukając produktu najbardziej odpowiedniego dla siebie.

 

Inka Wapń i witaminy

325 kcal w 100 g – porcja to 5 g (2 łyżeczki), czyli ok. 16 kcal.

W skład produktu wchodzą prażone zboża: jęczmień i żyto (85,5%) i cykoria oraz substancje wzbogacające, takie jak wapń i witaminy. Porcja dostarcza 152 mg wapnia (pokrywa więc 19% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek), 1 µg witaminy D (20% dziennego zapotrzebowania), 18 mg witaminy C (20-25% dziennego zapotrzebowania) i 181 µg witaminy A (20-25% dziennego zapotrzebowania). Może być dodatkiem do dobrze zbilansowanej diety, wzbogacając ją o składniki potrzebne między innymi do wzmocnienia układu kostnego i odporności organizmu.

 

Inka z magnezem

298 kcal w 100 g – porcja to 5 g (2 łyżeczki), czyli ok. 15 kcal.

W skład produktu wchodzą prażone zboża: jęczmień i żyto (66%) i cykoria oraz siarczan magnezu. Porcja zawiera ponad 50 mg magnezu (ok. 16% dziennego zapotrzebowania) i obok kasz, produktów pełnoziarnistych, nasion roślin strączkowych, orzechów i warzyw, może uzupełniać dietę w ten składnik. Kawa z magnezem jest szczególnie zalecana osobom zestresowanym, zapracowanym i aktywnym fizycznie.

 

Inka z błonnikiem

294 kcal w 100 g – porcja to 5 g (2 łyżeczki), czyli ok. 15 kcal.

W skład produktu wchodzą prażone zboża; jęczmień i żyto (49%) i cykoria oraz inulina z cykorii (35%). Porcja kawy z błonnikiem dostarcza ponad 2g tego składnika (zapotrzebowanie 25-40 g na dobę). Inulina (błonnik rozpuszczalny) ma działanie prebiotyczne, wpływa na rozwój dobrych bakterii w jelitach, wzmacnia układ odpornościowy, obniża poziom glukozy i cholesterolu we krwi i reguluje wypróżnienia. Może również wspomóc proces odchudzania, gdyż hamuje łaknienie i zwiększa uczucie sytości.

 

Warto podkreślić, że podane wartości energetyczne kawy Inki dotyczą porcji produktu zalanego gorącą wodą. Każdy dodatek mleka, śmietanki, cukru, miodu będzie zwiększał w różnym stopniu kaloryczność kawy.

Pół szklanki mleka 2% tłuszczu to ok. 60 kcal, 3,2% - 70 kcal, mleka roślinnego 60-80 kcal, łyżeczka cukru to 20 kcal, miodu 35-40 kcal, łyżka bitej śmietanki 30% tłuszczu to prawie 60 kcal. Jeżeli więc kubek kawy zbożowej posłodzimy 2 łyżeczkami cukru, dodamy do niej mleka i ozdobimy 2 łyżkami bitej śmietanki z 15 kcal zrobi się ok. 240, wartość energetyczna porównywalna do większego batonika lub 2 szklanek coca-coli. Należy też pamiętać, że ze względu na dodatek cukru, zazwyczaj wyższą kaloryczność mają kawy zbożowe smakowe.

Zawartość węglowodanów ze zbóż powoduje, że energetyczność kawy zbożowej jest wyższa niż kawy prawdziwej, której porcja dostarcza ok. 4 kcal.

 

Autor: mgr Małgorzata Krukowska - dietetyk

Absolwentka Wydziału Nauki o Zdrowiu Akademii Medycznej w Warszawie oraz podyplomowych studiów w Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie. Od wielu lat rozwija swoją wiedzę, szuka nowatorskich rozwiązań i sposobów, by zaszczepić w ludziach chęć zadbania o swój sposób odżywiania się. Własny gabinet dietetyczny prowadzi od marca 2008 roku. Zajmuje się indywidualną edukacją żywieniową, układa diety, jak również prowadzi szkolenia i wykłady o tematyce żywieniowej. Jako ekspert uczestniczy również w wielu programach telewizyjnych i radiowych. Pisze artykuły o dietach i odpowiednim odżywianiu, które publikowane są w prasie i na stronach internetowych. Swoją pracę opiera o rzetelną wiedzę, jak również 13-letnie doświadczenie zawodowe. Zajmuje się głównie odchudzaniem, ale też dietetycznym leczeniem chorób metabolicznych.

W celu ułatwienia korzystania z serwisu, strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, korzystając z opcji swojej przeglądarki internetowej. Kliknij zgadzam się, aby informacja ta nie pojawiała się ponownie.

Zgadzam się